Vad som har hänt

2012-04-14 @ 15:51:44
Okej, jag har inte skrivit här på några dagar eftersom det är en del som har hänt och eftersom jag inte riktigt haft lust att skriva. Men nu ska jag berätta vad det är som pågår här borta i USA.

Jag kan ju börja med att säga att jag inte har mått speciellt bra i den värdfamiljen jag har varit i ungefär fem veckor nu. Det har varit mycket som inte riktigt varit bra och mycket som jag inte riktigt trivts med, men jag vill inte berätta mer än så eftersom jag inte tycker att det är speciellt schysst att hänga ut någon på det viset. Vi kan i alla fall sammanfatta det med att jag har stått ut i några veckor för att se och hoppas på att det ska bli bättre ju mer tid som går. Men så har fallet inte varit och för ungefär två veckor sedan pratade jag med min kontaktperson här och vi kom fram till beslutet att det bästa för mig antagligen är att gå in i rematch. Så ungefär en vecka senare pratade jag med min värdfamilj och berättade att jag skulle gå in i rematch och jag sa vad jag kände. Det som var "bra" var väl att de inte heller direkt kände att det funkade och att vi var den perfekta matchen för varandra. Vi bestämde då gemensamt att det bästa är om vi går in i rematch och börjar leta på varsitt håll efter ny värdfamilj och au pair.

Sedan vi pratade om det har jag inte riktigt jobbat ordentligt utan mest tagit hand om tvätt, städat osv.. Vilket jag nästan bara tycker har varit skönt eftersom jag inte riktigt känt mig bekväm med att jobba här.

Men sedan är det så att man måste ha ett så kallat "exitmöte" där båda sidor får berätta sina anledningar till varför man vill gå in i rematch och berätta vad man själv inte tycker fungerar. Och då har jag blivit tillsagd att sköta det snyggt och inte välla ur mig massa dumma saker, så att det inte blir en "pajkastning" där man bara sitter och kastar skit på varandra. Så jag tyckte att jag skötte det på ett moget och bra sätt.. Men sedan så fick jag sitta där och ta emot massa saker som jag inte tycker stämmer och som tryckte ner mig fullständigt. Och efter det mötet kan jag väl inte påstå att jag hade jättemycket självförtroende kvar. Så efter det blev jag osäker på min roll som au pair och osäker på om jag ens ville fortsätta och bestämde mig därför för att åka hem till Sverige. Så efter det började jag kolla på flygbiljetter hem och hade planerat att bege mig hemåt på måndag. Men sedan i fredags så pratade jag med mina föräldrar och de peppade mig och påminde mig hur mycket jag verkligen egentligen vill göra detta. Och tack vare att jag har världens bästa föräldrar så har jag nu bestämt mig för att ge min rematch-tid en chans.

Men eftersom jag hade sagt till min värdfamilj att jag skulle åka hem och eftersom de nu planerar att jag lämnar på måndag, så pratade jag med min kontaktperson här och vi kom till slut fram till att jag ska flytta ut ur huset. Vilket jag måste erkänna känns riktigt skönt! Jag kan säga såhär.. Så bra som jag sov inatt efter att jag berättat för min värdfamilj att jag ska flytta ut.. Så bra har jag inte sovit på fem veckor, vilket är ett stort tecken för mig själv att jag inte trivts här och att jag äntligen kan slappna av.

Så det som händer nu är att jag kommer börja matchas med nya värdfamiljer i hoppet om att jag ska hitta en ny familj som passar mig bättre än vad denna familjen gjorde. Jag har fått ändra lite i min ansökan eftersom jag nu vet lite mer vad jag vill ha och vad jag inte vill ha. Så just nu är det bara att hoppas på det bästa och hålla tummarna för att jag hittar en familj som jag känner passar mig. Men saken är också så att när man har gått igenom det här en gång, då vill man verkligen känna sig 100% säker på nästa familj man matchas med. Och därför har jag bestämt mig för att jag inte bara ska ta en familj för att jag verkligen vill stanna i USA. För dessa senaste veckorna har varit otroligt jobbiga och det är verkligen ingenting jag vill gå igenom igen.

Så nu har jag fram till den 25 april på mig att hitta en ny värdfamilj. Och om jag inte hittar någon så måste jag tyvärr lämna landet och åka hem till Sverige eftersom att det är sådana som visum-reglerna är. Men jag håller tummarna och hur det än slutar så vet jag att det blir bra ändå.

Jag är så himla glad för att jag har världens bästa familj hemma och även fina vänner hemma som har stöttat mig massor under dessa veckorna! Sedan så hade jag inte klarat mig utan mina USA-vänner, speciellt Johanna som har lyssnat på mina problem de senaste veckorna.. haha! När man är här borta i USA som au pair så är det vännerna som blir ens familj.. Alla är i samma sits och förstår vad de andra går igenom. Och min tid här har inte bara varit dålig, med mina vänner så har jag haft en toppentid och jag hade verkligen inte velat byta bort det!

Så nu blickar jag framåt och laddar om! De kommande dagarna ska jag göra mitt bästa och lägga all energi på att försöka hitta en ny värdfamilj. Jag hoppas på det bästa och så får vi se hur det slutar!
Nu vet ni i alla fall vad det är som händer! Jag återkommer med en uppdatering, men i helgen ska jag ha roligt och njuta av att jag är i USA!

Kommentarer
Postat av: Agneta L D

Bra jobbat Emelie! Du ska se att allt kommer att fixa sig till det bästa. Kramar från faster

2012-04-14 @ 17:07:35
Postat av: Anna

Håller tummarna för att du hittar en ny superbra familj :D

2012-04-14 @ 23:12:02
URL: http://jensenanna.blogg.se/
Postat av: Christine

Hej gumman! Läste nu allt som hänt! usch va jag tycker synd om dig! <3 Tänker på dig verkligen! <3

2012-04-15 @ 15:29:23
URL: http://naenfeldt.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0